Nauka, Praca

Cechy dobrego kierownika – kto może nim zostać?

Kierownik

Jesteś przedsiębiorczy, zorganizowany, odpowiedzialny? To nie zawsze wystarczy, aby być dobrym kierownikiem. Sprawdź, jakie cechy powinieneś mieć, jeśli chcesz aplikować na to stanowisko.

Samodyscyplina

Kierownik jest osobą, która zarządza zadaniami innych oraz… swoimi. W wielu firmach nad nią jest już tylko dyrektor czy prezes, który zleca najpoważniejsze zadania, nie zajmując się szczegółami. A więc od kierownika wymaga się, aby potrafił organizować swoją pracę, efektywnie wykonywać obowiązki. W praktyce – na to stanowisko nie powinna aplikować osoba leniwa.

Samodzielność

W większości przypadków kierownik powinien sam podejmować decyzje. W końcu to on zarządza zespołem ludzi. I choć niby jest to oczywiste, w praktyce okazuje się być trudne. Niestety, niezdecydowanie nie jest cechą, która sprawi, że łatwiej będzie Ci pracować na tym stanowisku.

Pewność siebie, budowanie autorytetu

Osoba na kierowniczym stanowisku powinna być pewna siebie. Wymaga się od niej umiejętności wyrażania własnego zadania oraz podawania adekwatnej argumentacji. Taka postawa sprzyja też budowani autorytetu wśród zespołu, co jest bardzo ważne.

Przy czym należy uważać na złe rozumienie terminu pewność siebie, które często postrzegane jest w negatywny sposób. Nie można go utożsamiać z wywyższaniem się, lekceważeniem innym. Osoba pewna siebie może być spokojna, wyrozumiała, lecz jednocześnie posiadająca poczucie własnej wartości, konsekwentnie dążąca do przedstawienia własnego zdania.

Umiejętność radzenia sobie ze stresem

Praca pod presją czasu, szybkie reagowanie na krytyczne sytuacje, odpowiedzialność za powierzone zadania – to tylko kilka przykładów tego, co czego każdego kierownika. Dlatego ważna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem, a także spokój i opanowanie.

Cierpliwość

Gdy zarządza się pracą kilkuosobowego zespołu, trzeba mieć w sobie bardzo duże pokłady cierpliwości. Kierownik nie może krzyczeć, wyżywać się na swoich podwładnych. To nie tylko nie wpływa dobrze na efektywność wykonywania obowiązków, ale jest tak naprawdę niezgodne z prawem pracy.

Empatia

Z tym związana jest kolejna cecha, jaką wyróżniać powinien się kierownik – to empatia, czyli umiejętność zrozumienia, postawienia się w sytuacji drugiego człowieka. W miejscu pracy nie da się wyeliminować „czynnika ludzkiego”, trzeba natomiast wiedzieć, jak sobie w takich sytuacjach radzić.

Tu od razu dodamy też, że umiejętności mediacyjne są wskazane u dobrego kierownika, ponieważ konieczność zażegnywania konfliktów stanowi chleb powszedni na tym stanowisku.

Organizacja i odpowiedzialność

Nie ma nic gorszego niż chaotyczny kierownik. Taki, który nie wie, komu przydzielił zadania, nie potrafi ich nadzorować. To nie dość, że zmniejszy efektywność wykonywanej pracy, wprowadzi zamieszanie, ale też będzie prowadzić do niezadowolenia ze strony pracowników. Od kierownika wymaga się, aby był osobą dobrze zorganizowaną oraz odpowiedzialną.

Zaangażowanie

Ostatnią cechą, o jakiej chcielibyśmy wspomnieć, jest zaangażowanie. W końcu nie od dziś wiadomo, że przykład idzie z góry. Jeśli kierownik będzie zniechęcony, negatywnie nastawiony do swoich obowiązków, to jednocześnie nie będzie w stanie zmotywować swoich podwładnych do kreatywnej pracy. Rutyna nigdy nie sprzyja innowacyjnym rozwiązaniom.

Tematyka