Jak napisać CV, które przyciągnie uwagę rekrutera?
Napisanie CV wydaje się rzeczą prostą i szybką do wykonania, niestety prawda jest taka, że wiele osób popełnia błędy, które mogą definitywnie przekreślić nasze szanse na znalezienie pracy. Dobre CV to takie, które będzie w stanie przyciągnąć na dłużej uwagę rekrutera, a tym samym sprawić, że nasza kandydatura zostanie w ogóle uwzględniona. Jak to zrobić?
Jak napisać CV?
Zasada pisania życiorysu wydaje się prosta – trzeba wypisać wszystkie podstawowe dane, wraz z wykształceniem i doświadczeniem, które potwierdzi nasze kwalifikacje. I tu niestety rodzi się problem – najczęściej bywa tak, że tworząc CV, robimy to byle jak, wypisując dosłownie wszystko i w sposób chaotyczny. To niestety nie pomoże, a wręcz zniechęci rekrutera, by dokładniej zapoznawał się z przedstawionymi danymi.
CV powinno być krótkie, przejrzyste i wymieniać najważniejsze informacje, które realnie wpisują się w stanowisko, na które się aplikuje. Treść jest tutaj bardzo istotna, ale i wizualizacja także. Rekruter dziennie przegląda dziesiątki aplikacji, które w pewien sposób wyglądają tak samo, a w tym zalewie, nasze własne CV może gdzieś przepaść.
Jak wyróżnić swoje CV?
Schludne i czytelne CV to podstawa. Każda sekcja, od danych osobowych, przez wykształcenie, doświadczenie zawodowe i umiejętności powinna być dobrze widoczna. Odpowiedni układ i zastosowanie słów kluczowych może być gwarancją naszego sukcesu. CV musi być też dopasowane do konkretnego ogłoszenia – jeden dokument pasujący do wszystkiego niestety tutaj nie pomoże, a oznacza tyle, że po prostu szukamy na chybił trafił.
Oprócz przedstawienia doświadczenia i wykształcenia warto też poświęcić trochę miejsca na podsumowanie naszych sukcesów zawodowych, które będzie esencją całego dokumentu. Prawda jest taka, że nikt nie czyta całego CV, a skupia się tylko na konkretnych aspektach. Co ważne, takie podsumowanie może być spokojnie u góry strony, ponieważ to tam zaczyna rekruter. Liczą się konkrety – zbytnie lanie wody nie pomoże – dokument musi być łatwy w weryfikacji już na podstawie szybkiego rzutu oka.
Jak powinno wyglądać CV?
Konkretne informacje zgodne z wymaganiami pracodawcy to jedno, umieszczenie ich w dokumencie to już inna sprawa. Tutaj dochodzimy z kolei do punktu związanego z wizualną prezentacją naszego CV, które także ma niebagatelne znaczenie. Standardowe punktowanie to za mało, ponieważ tworzy nam się cały jeden blok tekstu, oddzielony informacją czego on dotyczy.
Warto korzystać z opcji, jakie daje nam narzędzie tekstowe – pogrubienia, podkreślenia, pochylenia, różne rozmiary czcionek, różne kroje. Można zastosować także inne kolory oraz dodatkowe paski czy pliki obrazowe, aby bardziej urozmaicić wygląd. Jedna zasada – używać wszystkiego z rozmysłem, ponieważ nagromadzenie ozdobników, może spowodować pogorszenie czytelności dokumentu
Tworzenie CV – czy korzystać z gotowych wzorów?
Jak najbardziej można się na nich wzorować, szczególnie że w sieci tego nie brakuje. Trzeba tylko pamiętać o tym, by podchodzić do tego rozsądnie i dopasowywać wygląd naszego CV względem stanowiska, o które się ubiegamy. Na przykład, jeżeli chcemy starać się o pracę z branży kreatywnej, umiejętności w tym zakresie mogą uwidaczniać się także w CV, przy pracach prostszych i bardziej surowych, analitycznych, to właśnie prostota i minimalizacja będą istotne. Kreatory mogą pomóc, ale wybierajmy je rozsądnie.
brak komentarzy